Improvised 'Greasy Type'' Armored Car. Asturias
Revolution, Spain 1934.
In 1934, during the uprising of Asturian coal basin, known as the Revolution of Asturias, created a series of improvised armored vehicles that were used by the rebels. We have identified about 14 vehicles, although they could have been some more.
Almost all of them had three characteristics in common:
1st - unsophisticated craft a bill
2nd - a cover on the back box shaped vehicle roof, remembering very slightly the form of Lancias 1Z and Triota Armored Cars , used in Ireland by the British, and remembering very especially the structure of Peerless-Vickers Armored Car Greeks (*)
3rd - a thick layer of grease (type valvulina) that completely covered the vehicle
This last feature, the most original and surprising, was a practice done with the conviction that the bullets would slide on this layer of grease, preventing penetration into the shield
In 1934, during the uprising of Asturian coal basin, known as the Revolution of Asturias, created a series of improvised armored vehicles that were used by the rebels. We have identified about 14 vehicles, although they could have been some more.
Almost all of them had three characteristics in common:
1st - unsophisticated craft a bill
2nd - a cover on the back box shaped vehicle roof, remembering very slightly the form of Lancias 1Z and Triota Armored Cars , used in Ireland by the British, and remembering very especially the structure of Peerless-Vickers Armored Car Greeks (*)
3rd - a thick layer of grease (type valvulina) that completely covered the vehicle
This last feature, the most original and surprising, was a practice done with the conviction that the bullets would slide on this layer of grease, preventing penetration into the shield
We do not know the practical result of this application, although it seems to have some fundament, especially when a projectile will impact on an incline and properly greased.
This practice has not spread outside the Asturian zone. However, two years later, in some of the first Asturian Improvised Armored Cars of the Spanish Civil War of 1936, the practice continued to be used (see the post immediately above).
The drawbacks of the "method of the grease" manifested in the tissue hanging from the door of the armored car in the photograph. Use of this tissue was the only way to enter the vehicle without smudging.
(*) See the two post (see links below) related to these Peerless-Vickers Armored Car Greeks in my other blog, dedicated to Armored Cars of the World War I:
Greek
Peerless-Vickers Armored Car -
Greek Peerless-Vickers Armored Car (Built in 1923) -
Coche Blindado
Improvisado 'Tipo Grasiento'. Revolución de Asturias, España, 1934.
En 1934, durante la sublevación de la cuenca minera asturiana, conocida como Revolución de Asturias, se creó una serie de vehículos blindados improvisados que fueron utilizados por los sublevados. Se han identificado unos 14 vehículos, aunque podrían haber existido algunos más.
Casi todos ellos tenían tres características en común:
1ª- una
factura artesanal poco elaborada
2ª - una
cubierta en la caja posterior del vehículo en forma de tejado, recordando muy
ligeramente la forma de los Coches Blindados Lancias 1Z y Triota, utilizados en
Irlanda por los británicos, y recordando
muy especialmente la estructura de los Coches Blindados Peerless-Vickers
griegos(*)
3ª - una
espesa capa de grasa (tipo valvulina) que cubría el vehículo por completo
Esta última característica, la más original y sorprendente, fue una práctica hecha con el convencimiento de que dicha capa de
grasa haría resbalar las balas, impidiendo la penetración en el blindaje.
No conocemos el resultado práctico de esta aplicación, aunque parece tener cierto fundamento, sobre todo cuando un proyectil impactara en una superficie inclinada y debidamente engrasada.
Esta práctica no se difundió fuera de la zona asturiana. Sin embargo, dos años más tarde, en algunos de los primeros coches blindados improvisados asturianos de la Guerra Civil de 1936, se siguió utilizando esta práctica (ver el post inmediatamente superior).
No conocemos el resultado práctico de esta aplicación, aunque parece tener cierto fundamento, sobre todo cuando un proyectil impactara en una superficie inclinada y debidamente engrasada.
Esta práctica no se difundió fuera de la zona asturiana. Sin embargo, dos años más tarde, en algunos de los primeros coches blindados improvisados asturianos de la Guerra Civil de 1936, se siguió utilizando esta práctica (ver el post inmediatamente superior).
Los inconvenientes del "método de la grasa" quedan de manifiesto por el pañuelo que cuelga de la puerta del blindado en la fotografía. Usar este pañuelo era la única forma de entrar en el vehículo sin mancharse.
(*) Véase los dos post (ver enlaces de abajo) relacionados con estos Coches Blindados Peerless-Vickers griegos en mi otro Blog, dedicado a los Coches Blindados de la Primera Guerra Mundial:
"Armored Cars in the WWI" - http://armoredcars-ww-one.blogspot.com.es/
Greek Peerless-Vickers Armored Car -
Greek Peerless-Vickers Armored Car (Built in 1923) -
No comments:
Post a Comment