Soviet M-72
750 c.c. Motorcycles in the WWII
In the photo: Tanks T-34/76 Type 1942, along with several motorcycles with sidecars M-72 (used for liaison and
exploration) belonging to a Soviet Tank Regiment. Russia, ca. spring 1944.
The Russian M-72 motorcycles of 750 c.c. were a copy
of the German BMW R71 motorcycle of the same cylinder
capacity. Also the sidecar was a true copy of the German model.
Production started at the factory MMZ in Moscow during
the early months of 1941.
Was made on the plans for the R71, provided by the BMW
as a result of the Treaty of
Non-Aggression between Germany and the Soviet Union (Molotov–Ribbentrop Pact),
signed in 1939.
Motorcycles with sidecars usually carried a DP 7.62-mm
Ruchnoy Pulemyot Light Machine Gun.
Total production of M-72 motorcycles from 1941 until
the end of the war, was 15,335 units, made in different factories in several
cities after the evacuation of the Moscow factory in 1941.
Motocicletas soviéticas M-72 de 750
c.c. en la 2ª G.M.
En la
fotografía: Carros
de Combate T-34/76 Modelo 1942, junto a varias motocicletas M-72 con sidecar (utilizadas
para tareas de enlace y exploración) pertenecientes a un Regimiento de Carros
soviético. Rusia, primavera de 1944.
Las
motocicletas rusas M-72 de 750 c.c. eran una copia de la motocicleta alemana
BMW R71 del mismo cilindraje.También el
sidecar era una copia fidedigna del modelo alemán.
La
producción se inició en la fábrica MMZ de Moscú durante los primeros meses de
1941.
Se realizó
sobre los planos de la R71, cedidos por la BMW como consecuencia del Pacto
Molotov-Von Ribbentrop de No-Agresión, firmado por la Alemania Nazi y la Rusia
Soviética en 1939.
Las
motocicletas con sidecar normalmente portaban una ametralladora ligera DP
(Ruchnoy Pulemyot) de 7,62-mm .
La
producción total de motocicletas M-72, desde 1941 hasta el final de la guerra,
fue de 15.335 unidades, realizadas en distintas fábricas de varias ciudades
después de la evacuación de la fábrica de Moscú en 1941.
No comments:
Post a Comment